Persbericht – 31. mei 2023

Sievert Green Line – bouwmaterialen voor duurzaam bouwen

Met de Sievert Green Line brengt Sievert SE, een toonaangevende Europese aanbieder van hoogwaardige bouwmaterialen, een productassortiment op de markt dat volledig afhankelijk is van transparantie. Het doel van Sievert is niet alleen een bijdrage te leveren aan duurzaam bouwen, maar ook om haar strategische commitment in de praktijk te brengen. Hierdoor kunnen bouwers, planners, architecten, ambachtslieden en doe-het-zelvers hulpbronnenbesparende, zuivere en recyclebare bouwmaterialen identificeren en zo met de laagst mogelijke emissies werken. De focus ligt op een transparante grondstoffendeclaratie en de bijdrage aan klimaatvriendelijk bouwen. Een interdisciplinaire adviesraad van deskundigen helpt Sievert de uitdagingen van de bouw- en vastgoedsector te begrijpen en de behoeften holistisch te integreren. In de toekomst zullen productdatabases worden aangeboden om certificeringsprocessen te vereenvoudigen.

“De bouwmaterialenindustrie legt de basis voor ESG-conform bouwen en de vraag ernaar neemt aanzienlijk toe. De industrie en gebouweigenaren worden zich steeds meer bewust van hun eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu. Een gebrek aan transparantie of kennis over de langetermijneffecten van verschillende bouwmaterialen maakt het in de praktijk echter lastig om het juiste product te selecteren. De Sievert Green Line biedt oriëntatie en maakt de beslissing eenvoudiger dankzij de transparante aangifte”, legt Olaf Wolf, algemeen directeur van Sievert Baustoffe, uit.

Met de introductie van de Sievert Green Line richt Sievert SE zich op een centraal bedrijfsbelang: de lange termijn reductie van de CO2-voetafdruk binnen de bouwsector, die momenteel verantwoordelijk is voor 37% van de wereldwijde CO2-uitstoot[1]. De Sievert Groene Lijn kenmerkt zich door negen kernelementen die gezamenlijk zijn ontwikkeld door een interdisciplinair team van verschillende afdelingen:

· Eco-enablers die de energiebehoefte van gebouwen verminderen

· Hulpbronefficiënt gebruik van materialen, voor een lager materiaalverbruik en lichtere vracht

· Recycleklare recepten die puur of recyclebaar zijn
· Herbruikbare verpakking

· Producten met erkende zegels voor gezond leven

· CO2-gereduceerde bindmiddelen, cementgereduceerd of volledig cementvrij

· Gebruik van recyclaten, bijvoorbeeld betonrecyclaat als additief in plaats van zand en grind uit de primaire mijnbouw

· Hernieuwbare grondstoffen, die zijn gebaseerd op natuurlijke en hernieuwbare bronnen die niet concurreren met de voedselketen

· Duurzaamheid door producten die gebouwen van de sloop behoeden of renovatie pas later noodzakelijk maken; De bijzondere duurzaamheid van de producten vermindert op de lange termijn de totale uitstoot van het gebouw door de levensduur ervan te verlengen

Door een QR-code op de producten te scannen, kunnen klanten aanvullende informatie krijgen over de levenscyclus en de impact op het milieu. Van de productielocatie tot de verpakking en de logistiek: Sievert maakt op transparante wijze de CO2-voetafdruk bekend die elk product achterlaat. Alle elf producten die momenteel deel uitmaken van de Sievert Green Line zijn bekroond met het Environmental Product Declaration (EPD)-zegel van het Institut Bauen und Umwelt e. V., sommige producten zijn ook gemarkeerd met het DNGB-label en zijn te vinden in de DGNB-navigator. Het is de bedoeling dat er nog meer producten aan de Sievert Green Line zullen worden toegevoegd - zowel nieuwe producten als bewezen producten waarvan de recepten zijn aangepast.

Interdisciplinaire transparantie

“97% van de CO2 die aan onze producten vastzit, is afkomstig van upstreamketens en grondstoffen. De sleutel tot duurzaamheid ligt in de recepten. In samenwerking met betonrecyclingbedrijven hebben we onderzocht hoe we recyclaten met bouwmateriaalnormen uit sloop het beste konden hergebruiken en kwamen tot de conclusie dat de kwaliteit van de resulterende eindproducten niet negatief wordt beïnvloed”, zegt Dr. Carsten Zilg, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Sievert.

Sievert zet een verdere stap richting een duurzamere bouwsector door een interdisciplinaire adviesraad van deskundigen op te richten, bestaande uit interne en externe leden uit de industrie. De adviesraad wisselt regelmatig van gedachten over relevante onderwerpen die verder gaan dan een duurzaam assortiment. Hieronder vallen onder meer de winning en het transport van grondstoffen, het vermijden van afval en het aanleggen van een transparante database van gebruikte materialen.

Recyclebare bouwmaterialen moeten duidelijk worden aangegeven

Met afbreekbare en recyclebare producten zoals de akurit MEP-it. Minerale lichtgewichtpleister maakt de integratie van bouwmaterialen in een toekomstige circulaire economie veel eenvoudiger. Dit kan momenteel lastig zijn omdat de bouwstof veelal niet zuiver is en er momenteel geen certificering bestaat voor recyclingprocessen. Sievert pleit voor samenwerking tussen bouwstoffabrikanten en afvalverwerkingsbedrijven om het voor projectontwikkelaars mogelijk te maken om op hun bouwplaatsen te zorgen voor een milieuvriendelijke afvoer met gesorteerde scheiding. Hiermee moet een belangrijke bijdrage worden geleverd aan een transparante circulaire economie gebaseerd op het ‘cradle-to-cradle’-principe. Bij ombouw of ontmanteling kunnen gesloten recyclingkringlopen ontstaan. Daarnaast worden kwaliteitsnormen gesteld om de CO2-impact te beperken.

“De Sievert Green Line helpt onze klanten de juiste beslissingen te nemen, verstandig te plannen en zo onnodige verspilling of toekomstige renovaties te voorkomen die niet alleen CO2 maar ook geld kosten”, zegt Olaf Wolf.

Het Sievert Green Line productportfolio in één oogopslag:

quick-mix

-        S-FM Grout 25kg

-        STB Afdichtings- en civieltechnische mortel XWW4 los

-        STB Siel en civieltechnische mortel XWW4 25kg

-        HR2K 2K-Hybride reactieve afdichting

akurit

-        TRI-O-THERM L verliezen

-        TRI-O-THERM S 13kg

-        MEP-it. Mineral verliezen

-        MEP-it. Mineral 20kg

-        FM-R Secon Gemetselde voegmortel 25kg