Persbericht – 7. januari 2022

Rosenau II: start van de productie in Europa's modernste fabriek voor voorgemengde droge mortel

Osnabrück/Mamming - Sievert SE, een van Europa's toonaangevende leveranciers van hoogwaardige bouwmaterialen, met hoofdzetel in Osnabrück in Noord-Duitsland, heeft de productie opgestart in de modernste, meest energie-efficiënte fabriek voor voorgemengde droge mortel in Europa. "Rosenau II" heeft een jaarlijkse capaciteit van meer dan 100.000 ton. De duurzame droge bouwmaterialen van de merken quick-mix, akurit, tubag en strasser, die alle deel uitmaken van het overkoepelende merk Sievert, zullen hier worden geproduceerd. Daarmee zet Sievert in heel Europa nieuwe maatstaven voor de productie van voorgemengde droge mortels.

Energie-efficiëntie en duurzame werking zijn bijzondere kenmerken van de Rosenau II-fabriek. Naast een hoge graad van automatisering heeft Sievert duurzaamheid een hoge prioriteit gegeven, vooral wat het gebruik van energie betreft. Het koolstofneutrale verwarmingssysteem voor het drogen van het zand en het gebruik van afvalwarmte in de menginstallatie zijn beide gebaseerd op concepten die geschikt zijn voor toekomstige behoeften. Zo wordt bijvoorbeeld ongeveer een derde van de benodigde energie geleverd door de eigen fotovoltaïsche installatie van de fabriek.

"Innovatie en duurzaamheid zijn intrinsiek verbonden met het Sievert DNA. Dat betekent voor ons niet alleen een continue optimalisatie van de bouwmaterialen zelf, maar ook van de productie ervan. Want duurzaam bouwen begint bij de productie van de materialen. Met Rosenau II kunnen wij een nieuwe standaard zetten voor de innovatieve productie van duurzame droge bouwmaterialen," zegt Jens Günther, CEO van Sievert SE.

Na 11 maanden bouwen kon Sievert de productie in de fabriek in Mamming-Rosenau in Zuid-Duitsland precies volgens schema op 3 januari 2022 starten. Het nieuwe, 45 m hoge gebouw heeft een vloeroppervlak van bijna 14.000 m² voor productie-, opslag- en verzendingsactiviteiten - het resultaat van een investering van meer dan 10 miljoen euro door Sievert SE en Karl Mossandl GmbH & Co., haar jarenlange samenwerkingspartner.

Sievert is het overkoepelende merk voor duurzame droge bouwmaterialen

Sievert SE produceert in de nieuwe Rosenau II-fabriek alle pleisters, pleisters, mortels en kleefstoffen voor de merken quick-mix, akurit, tubag en strasser. Tot deze producten behoren bijvoorbeeld akurit gipspleisters en pleisters zoals de in de handel geliefde MEP cement-kalkpleister of de voor allergische personen geschikte kalkpleisters van de KIP-lijn. In Rosenau wordt ook het volledige gamma snelmengmortels voor metselwerk geproduceerd, waaronder bijvoorbeeld de voegmortel S-FM met zijn Secon-bindmiddeltechnologie. De trasmortel van tubag, het topmerk voor tuinbouw-, landschaps- en wegenbouwprojecten, en de strasser-producten voor professionele gebruikers die goede producten voor tegels, bestratingen en stenen vloeren nodig hebben, worden allemaal in Rosenau geproduceerd.

Ontdek meer persberichten